Titi Aur ne invata !


Cu totii cred ca sunteti buni soferi,  celor mai multi nu le e frica de iarna dar totusi vorba unui personaj, de acum celebru, ” iarna nu-i ca vara …”.

[sursa poza]

Pe tema iernii ieri la PRO TV , Titi Aur, unul dintre cei mai buni piloti de raliu ai nostri, ne-a dat cateva sfaturi pentru iarna celor care nici iarna nu renuntam  la masina.

O sa le punctez doar pe cele care mie mi s-au parut esentiale :

Pentru cei mai multi soferi, momentul in care merg linistiti pe strada si simt ca fuge masina de sub ei este cel mai periculos. Primul reflex – cel de a reduce viteza, este gresit, spun profesionistii.

Solutia este sa contraviram usor si sa acceleram in directia in care pleaca spatele, in acea directie contraviram, daca botul pleaca in dreapta, viram stanga, daca spatele pleaca in stanga viram stanga.

Solutia este aceeasi si daca pierdem controlul intr-o curba.

O complectare am sa fac, la masinile cu tractiune spate in general fuge spatele iar corectia traiectoriei o facem in mod indentic, virand  spre partea in care fuge !

Ce ne facem insa daca apare subit un obstacol in fata noastra si trebuie sa oprim repede? Ei bine, depinde de dotarile sistemului de franare.

La masinile cu ABS apasam pedala pana la capat si o tinem acolo, astfel incat sistemul sa se activeze si sa poata actiona. „

La masinile fara, incercam sa suplinim ABS-ul. Piscam frana si-i dam drumul in momentul in care simtim ca sau blocat rotile. Cu siguranta in asemenea clipe de panica o sa-mi spuneti ca e greu sa faci asta cu atat mai mul cu cat nu prea ai experienta. In nici un caz  nu bruscati directia . Daca puteti iesi de pe greata pe zona cu zapada afanata, este, indicat zona din urmafiindcu aderenta mai buna.

” daca nu mai reusim sa plecam de pe loc, in niciun caz accelerarea puternica nu ne ajuta, dimpotriva. Cu cat vom accelera mai mult vom face mai multa gheata, mai multa apa sub roata si vom sta pe loc. „

Si nu uitati in acest caz sa dezactivati ESP -ul, cei care-l aveti.  Asa am gresit eu, acum vreo patru ierni, si de atunci merg fara.

„Oricat ati fi de priceput ca sofer, e bine sa aveti toata iarna un antiderapant, fie el nisip sau sare. Va ajuta sa depasiti portiunile cu zapada mare, dar mai ales pe cele cu gheata.” 

Cu siguranta pentru antiderapant iti mai trebuie si o lopata si as zice eu chiar lanturi chit ca aveti anvelope de iarna.

Hainele groase nu trebuie sa va lipseasca din masina chiar daca mergeti doar pana la Mall . Mai stiu eu pe unii care ar merge doar in tricou comentand ca acasa-i cald, masina incalzeste si la Mall la fel.

Tot pe ProTv am luat si aceste recomandari ale Politiei Rutiere . E bine sa tineti seama de ele !

1. Inainte de a pleca, informati-va despre conditiile meteo si starea drumurilor
2. Adaptati viteza la conditiile de drum
3. Folositi corespunzator sistemul de iluminare-semnalizare cat si cel de climatizare si dezaburire
4. Pastrati in mers o distanta suficienta pentru a putea opri in conditii de siguranta atunci cand conditiile de deplasare sunt nefavorabile
5. Echipati masina cu pneuri corespunzatoare
6. Verificati periodic acumulatorul autovehiculului
7. Nu bruscati comenzile si folositi cu preponderenta frana de motor
8. Operatorii de transport ce detin autovehicule cu masa mai mare de 3,5 tone au obligatia legala de a monta pe roti lanturi sau alte echipamente antiderapante omologate, pe perioadele si pe drumurile stabilite.

Daca v-am plictisit cer scuze !

Posted on 05/02/2012, in cum conducem iarna, cum derapam, cum derapam controlat, sfaturi, sfaturi pentru iarna. Bookmark the permalink. 4 comentarii.

  1. sunt de acord cu toate sfaturile in afara de unul singur . Cel de a dezactiva ESP-ul . Acum depinde si de masina … Pe mine ma ajuta foarte mult iarna. Acum depinde de fiecare.

    • Poate nu am fost suficient de explicit.
      Am ramas impotmolit in zapada de 50 de cm, afanata. Nu aveam cine sa ma impinga, sa ma traga. Am fortat motorul inainte inapoi. De fiecare data cand turam mai tare rotile ESP intra in functie.. Dupa cca 1/2 ora de incercari computerul ESP-ului sa ars !
      Ulterior am citit in cartea tehnica ca in momentul in care rotile iti patineza continu, in noroi, zapada etc ….trebuie dezactivat ESP-ul !
      La asta m-am referit .
      Cu siguranta ca in trafic ESP-ul te ajuta dar eu ma refeream la situatia in care ai reusit deja sa te inpotmolesti si vrei sa iesi !
      Ca fapt divers iti spun ca inlocuirea piesei defete la CITROEN costa peste 1000 de eu De atunci eu nu mai am ESP !

  2. Asa da. E chiar indicat sa-l dezactivezi cand ramai blocat dar nu in timp ce circuli pe drum . Acum ne-am inteles:) Cautati ceva pe la dezmembrari poate gasiti mai ieftin .

Lasă un răspuns

