De ce mor brazii ?


In iesirea de ieri va spuneam ca am ajuns pana la limita judetelor Valcea cu Hunedoara pe drumul spre Obarsia Lotrului, mai nou Transalpina.

Ce ne-a atras atentia pe drum la urcare au fost aceste dispozitive negre plasate din loc in loc pe marginea drumului.

La intoarcere nu m-am abtinut sa nu urc pana la unul, sa vad ce-i acolo, sa nu mor prost …

Nu a fost chiar usor dar nu m-am dat batut

In sfarsit puteam s-o studiez de aproape

Cum se vede si in poza 0 cutie de tabla, ciudat executata, cu o palnie mare care comunica cu un vas de plastic (un borcan) prevazut cu gaurele la baza .

In fata palniei, pe cele patru laturi, o plasa de sarma cumse poate vedea inimagine :

Iar borcanasul vazut de jos arata cam asa :

Desi m-am catarat pe munte pana la ele prea lamurit n-am coborat  ….

Misterul ni s-a elucidat, putin mai tarziu,  cand am ajuns in dreptul Manastirii Jiet  si cand Ghiocel nu s-a putut abtine sa nu-l intrebe pe un cetatean ce sunt acestea vase insirate pe marginea drumului, la limita  padurii.

Raspunsul omului ne-a scos cu totul din ceata !

De multa vreme am sesizat ca multi brazi din zona se imbolnavesc, se usuca, si mor in picioare . Ori cetateanul nostru ne explica cum ca dispozitivele sunt puse de catre silvicultori si au scopul de a prinde gandacul care ataca brazii falnici si-i omoara cu sutele.  Pricipiul este relativ simplu.  In borcanasul de plastic se pune o substanta care-i place gandacului, cu o mireasma care-l atrage. Intra prin palnie si nu mai stie sa iasa. Periodic sunt verificate dispozitivele …

Acum ca v-am lamurit si pe voi, cu totii suntem cu 5 minute mai destepti ! Sper sa-i prinda pe criminali ….

Posted on 16/07/2012, in brazi, Cheile Jietului, de ce mor brazii. Bookmark the permalink. 4 comentarii.

  1. S-a asfaltat cumva drumul de la Obârşia Lotrului-Petrila-Petroşani?

    • Portiunea Petrosani- intersectia dintre judete este doar peticita si este destul de rea.
      Cum intri in judetul Valcea asfaltul se termina pentru o portiune, Mai departe de data asta n-am fost dar de la o colega stiam ca cei 5 km de pe portiunea judetului Valcea, ramasi neasfaltati de anul trecut, sunt cam in aceeasi situatie.

  2. Noi am fost anul trecut Sebeş-Obârşia Lotrului şi ne-a venit ideea genială de a merge Petrila-Petroşani-Haţeg-Caransebeş. Drumul sub orice critică, însă peisajele, tăietoare de respiraţie, au meritat toate eforturile. Întrebam mai mult retoric, m-am gândit eu că n-au avut vreme să asfalteze. Cu toate astea, plănuim un drum la Oaşa şi m-aş duce oricând, fără să am dubii încă odată pe Cheile Jieţului până la Petroşani. S-ar putea ca partea asta să fie chiar cea mai frumoasă din toată ţara (cu Lacul Oaşa, masivul Şureanu, Lacul Vidra, Rânca, Cheile Jieţului cu tot).

    • Cu siguranta Cheile Jietului sunt minunate. Drumul este rau dar nu foarte rau, vorba ta peisajul merita efortul, sunt intru totul deacord cu tine

Lasă un răspuns

