N-am sa uit pan-am sa mor dragostea bunicilor…


Acest filmulet postat de Elena, al carui interpret este Tinu Verezeanu, mi-a rascolit sufletul facandu-ma sa vars cateva lacrimi in amintirea bunicilor mei, bunicii din partea tatalui .

Interesant este ca si zona folclorica se aseamana cu cea din care isi trag  radacinile bunicii si starabunicii mei.

Si  pentru ca filmul m-a rascolit am cautat  prin albume umplute de praf si cateva poze cu ei.

Incerc mai jos sa ma fac si mai cunoscut, prin ei , pe pagina de  facebook a satului CROCNA, cu atat mai mult cu cat de la bunici,pana azi, au  mai trecut trei generatii, la unii poate chiar patru.

Bunicii mei au trait in Crocna din sus, mai sus de casa familiei Iovanut, Lena si Mihai si vizavi de casa lui Cioba Petru, un coleg de leat cu tatal meu Pavel . Pe locul casei in rosu .

Strabunicii mei Maria si Todor au trait aici. Eu i-am prins , strabunica a murit cand aveam eu cca 4-5 ani. Au fost imormantati in cimitirul satului.

Dumnezeu sa-i odihneasca !

Fiind casa parinteasca a bunicilor mei veneam destul de des pe la Crocna . Vacantele de vara mi le petreceam mai toate colindand dealurile si paraiele din zona, ba scaldandu-ne in Cris. Satul asta era raiul pentru mine …

Bunicul Stefan s-a casatorit cu bunica Rozalia si pe la 1950 s-au mutat la Arad angajandu-se forjor la Forja veche a Atelierelor CFR Arad.

A tinut un timp casa de la Crocna pana cand parintii mei si-au cumparat o masina, o Skoda 100MB pe care am condus-o si eu mult timp in adolescenta. Din acel moment, aveam eu cam 14 ani, am petrecut tot mai putin timp pe la Crocna. Desi aveam unde sa stau, aveam foarte multe neamuri, destul de  rar ajungem in zona. Bunicul avea o sora mult mai tanara care inca mai traieste, mama lui Militon si Zorica, poate unii ii cunoasteti,  la care veneam destul de des . Unde mai pui ca Tonic dar si Zorica si-au facut liceul in casa noastra din Arad , fiindu-mi ca niste  frati.  

Eu,  nepotul lor,  fac in curand 60 de ani.  Mi-au placut caculatoarele de cand au aparut asa se face ca eu, un batran deja,  ma intretin cu tineri care sunt a treia generatie dupa bunicii mei.

Este si normal ca putin din Crocnanii de pe Facebook sa ma cunoasca pentru ca ei sunt copiii prietenilor mei din copilarie, copii care la randul lor au, multi dintre ei, copii.

Prin albumele prafuite am regasit cateva poze semnificative pentru mine si familia mea. Le impartasesc cu voi pentru ca stiu ca veti recunoaste printre personaje, daca nu parintii cu siguranta pe bunicii vostrii (bunicul Stefan fiind cel marcat).

Un alt motiv pentru care incerc o descrie cat mai amanunti-ta este de a avea  si nepotii mei cunostiinta (daca o sa am… inca n-am)  de unde se trag. Fiul meu, Cristian, aflat la Bucuresti de ceva vreme, nici nu cred ca mai stie pe unde vine satul Crocna, apoi sa-si cunoasca neamurile …

Va mai las in compania catorva poze scoase de la naftalina …

Cea cu covata, este baba Tisanoaie , mama vitrega  (asa stiu) a bunicii mele Rozalia , bunica mea in spatele ei, putin in dreapta (cea cu batic deschis).

Bunica Rozalia, mandra alaturi de nepotul ei (adica eu ) !

Casa noastra din Arad . Subsemnatul pe bicicleta, tata in poarta, si Tonic actualul primar din Livada sau Sanleani, nu retin exact, in coltul strazii.

Intre timp ne-am modernizat putin. A aparut gardul din beton pe strada Maiakovscki, din patru geamuri mici s-au facut doua mai mari si ne-am introdus incalzirea centrala, multumita bunicului care a stiut sa negocieze …

Doua poze dragi mie dar la momente diferite, de la stanga la dreapta : Aurica Banciu, Mihai ,Lena si Monica Iovanut, dr.Banciu Traian si bunicul Stefan.

Cel cu gura pana la urechi, subsemnatul cu bunica Rozalia naseam familia Iovanut. Deci eu sunt nasul lor , multumita faptului ca bunicul era retinut cu probleme ce nu sufereau amanare la Arad.

Si o ultima poza cu finu Iosa, unul din feciori fiind fiul sau (cred).

Gheorghe Tipei, tata, Iosa jr. ,…. Pavel Cipei si bunica Rozalia. In spate finul Iosa cu sotia.

Toti cei care pot si vor sa ma complecteze sunt bine veniti.  Tinerilor aratati-le pozele parintilor, eventual bunicilor vostrii  daca se regasesc  printre personaje .

Pe aceasta cale ii salut pe prietenii mei din copilarie, Ionul mare (Sarac), Ionul mic (Halmagean- daca nu ma insel), Nelu Cioba, pe care nu l-am mai vazut de , poate , 50 de ani. Regret ca nu mai sunt printre noi verisorii mei Paunel si Gheorghiut dar salut familiile lor.

Mi-e dor de Crocna cum va spuneam, astia au fost minunatii mei bunici ! Vorba cantecului :

„N-am sa uit pan-am sa mor dragostea bunicilor…”

Si pentru ca bunicii mei au iubit mult satul natal, CROCNA, consider ca merita sa ramana pentru posteritate pe pagina de Facebook a satului, la care o mare contributie o am !

Si acum la final un sfat , tuturor tinerilor :  iubiti-va parintii si bunicii ei sunt tot ce aveti mai sfant pe lumea aceasta !

Posted on 08/12/2013, in bunica, bunicii mei, bunicul, Crocna, familia Serb, Rozalia, satul Crocna, Stefan. Bookmark the permalink. 1 comentariu.

  1. Oameni si locuri dragi care mi-au populat copilaria si tineretea.
    Ghita

Lasă un răspuns

