Bastionul Rosu din ILIA


In nenumaratele mele descinderi catre Arad, orasul meu de bastina, mi-am dorit de multe ori sa vizitez  „Bastionul Rosu”  o cladire impunatorea care a reusit sa treaca peste mai bine de patru secole, fiind renovata in ultima perioada.

Si pentru ca de data asta eram intr-o plimbare n-am scapat ocazia.

Asa am aflat ca ea face parte din Cetatea de la Ilia distrusa in cea mai mare parte pe la 1552 cand Turcii cucerisera  Cetatea de la Lipova.

N-o sa va fac istoria ei doar atat vreau sa va spun ca Principele Stefan Bathory (1571-1586) a donat domeniul pe care s-a construit  Bastionul Rosu  in  1582 lui Volfgang Bethlem de Iktar (1530-1590). El in timp a servit in cea mai mare parte ca locuinta.

Aici s-a nascut in 1580 Gabriel fiul lui Volfgang Bethlem viitor principe al Transilvaniei (1613-1629). O placa comemorativa  cu blazon realizata la Cluj in 1627 s-a  aplicat pe frontispiciul cladirii pentru a aminti posteritatii locul nasterii sale.

Locatia bastionului este o oaza de verdeata si lumina, incarcata de istorie, pe care va sugerez s-o vizitati chiar daca nu ve-ti putea vizita interiorul, cum n-am putut nici eu . Este suficient sa respirati aerul de Ilia intr-un minunat parc secular.

Posted on 22/05/2014, in Bastionul Rosu, Ilia. Bookmark the permalink. Lasă un comentariu.

Lasă un răspuns

