Despre Cheile Banitei


Mai mult pentru voi dar si pentru mine, am vrut sa vad Cheile Banitei .

Stau de mai bine de 35 de ani in Petrosani dar de Cheile Banitei am aflat de la vizitatorii Pesterii Bolii .

Asa se face ca m-am  decis azi sa  le explorez .

Existau doua variante de a le parcurge  :

-din Pestera Bolii dupa ce mergi cca 10 minute pe calea ferata in spre  Simeria ( spre Nord) si in dreptul celor doua tuneluri se face o poteca pe stanga care urmareste cursul cheilor,  sau:

-din spre fosta Cabana Bolii, in imediata apropiere a dealului si Cetatii Bolii, urmarind cursul paraului Banita care la cca doua trei sute demetri de soseaua intra in chei :

Eu indrumat de Imre Szuhanek, presedintele asociatiei, am ales calea prin pestera. Unde mai pui  ca ultima suta de metrii din pestera, cea neamenajata, n-am calcat-o pana azi. Despre asta cat de curand.

Inzestrat cu cisme de cauciuc (de sold)  am parcurs cu usurinta pestera pe ultima ei portiune.  Am iesit cum ma asteptam in calea ferata. Ce vreau sa subliniez insa  este ca arcada tunelului care se zareste din pestera nu este un tunel de tren, cum mi-am inchipuit, drept pentru care cer scuzele de rigoare celor pe care i-am dus in eroare, arcada  realizata probabil din pietrele Cetatii Banitei ( este doar aprecirea mea) reprezinta un pod prin care  apele Jupanesei se varsa in paraul Banita. Putin mai sus, cca 10 minute de mers pe jos, in spre Nord – pe calea ferata, inainte de cele doua tunele, pe partea stanga, se desfasoara pe o portiune destul de scurta, apreciez eu nu mai mult de 500 de metri, mirificele Chei ale Banitei.  Pentru ca multa lume le-a categorisit astfel nu putem eu sa fac altfel.

Priviti-le si voi si spuneti-mi daca gresesc …

Intamplarea face ca dupa ce am parcurs cheile de la pestera in spre vechea cabana a Bolii (astazi ne functionala) sa nu pot imortaliza patrunderea apei in chei, zona fiind mult prea abrupta …

M-am reintors pe drumul initial in ideea ca luandul pe Sofronel sa fac drumul in amonte  spre intrarea in Chei.

Nu mica mi-a fost mirarea cand Imi mi-a pasat doua frumoase tinere Poloneze (autostopiste – Katia si Iustyna) care vizitasera pestera,  sa le conduc pana in Petrosani. Cu ele  impreuna am fotografiat, pentru voi,  locul unde  paraul Banita strapunge de milenii calcarul dealului in varful caruia Dacii, starmosii nostri, n-au putut fi supusi decat prin infometare …

Ce pot sa va mai spun …  doar sa vizitati Cheile  – merita  !

Posted on 02/09/2014, in Banita, Cetatea Dacica Bolii, Cheile Banitei, Pestera Bolii. Bookmark the permalink. 6 comentarii.

  1. Foarte fain! Mă bucur să aflu noutăți (despre locuri faine și fete care fac autostopul!).
    :))

  2. Am văzut cheile alea de nenumărate ori. De fiecare dată când mergeam la peșteră, pe vremea când nu era amenajată, intram pe intrarea mare, traversam peștera, și mergeam apoi spre Cabana Bolii. De fiecare dată drumul nostru era prin apa aia rece. Și fără cizme, doar în adidașii din dotare.

    Foarte mișto cheile și zona, dar dacă îți spuneam atunci, ziceai că nu mai am ce să ies din casă.

    Ah, dacă tot vorbim de lucruri frumoase, încearcă să te urci și pe muntele care este la ieșire din peșteră, cel care se vede de pe serpentine, să vezi ce peisaj mișto ai de sus😉

    Și tot în zonă, vezi peștera ulcior, merită să o vezi măcar o dată, dar pentru aia să-ți iei haine de schimb, nu o să te mai poți urca în Șofronel cu hainele cu care ieși din peșteră.

  3. Ma refeream la iesitul cu barca – pe Mures !

Lasă un răspuns

